"לא תקין ששר הכלכלה יפטר רגולטור עצמאי"
בהמשך להודעת שר הכלכלה ניר ברקת על פיטורי ראש רשות התחרות אומר פרופ' דיויד גילה לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים: "אסור להכפיף רגולטור לדמות פוליטית"
בהמשך להודעת שר הכלכלה ניר ברקת על פיטורי ראש רשות התחרות שוחח פרופ' דיויד גילה, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM : "זה לא נראה לי תקין ששר יפטר רגולטור עצמאי אז אני מאוד מעריך את מיכל כהן וחושב שהיא מאוד ראויה להיות ממונה על התחרות אבל זה בכלל לא הויכוח פה. הויכוח הוא על זה שיש בישראל רגולטורים עצמאיים כמו נגיד בנק ישראל, יו"ר רשות ניירות ערך וגם הממונה על התחרות הוא אחד מהרגולטורים העצמאיים ואסור לנו להכפיף רגולטור עצמאי לשר או לגורם פוליטי כי אז אנחנו מאבדים משהו בעל ערך. גם אם במקרה ספציפי יש ביקורת וגם לי היו ביקורות בשנים האחרונות על התחרות וגם לשר מותר להשמיע ביקורת אבל לפטר זו סוגיה אחרת כי לרשות התחרות יש כאן זכויות מאוד רחבות ורגישות פוליטית".
על הפגיעה בעצמאותה של רשות התחרות שצריכה להיות נקייה ממעורבות פוליטית: "רשות התחרות עושה דברים כמו לדוגמא, פתיחת שוק הכשרות לתחרות, מה קורה עם סוגיית החשמל הכשר שנותנים לחברת החשמל לייצר שהיא מונופול, הייתה חקירה פלילית נגד עסקן חרדי שנאשם בחבירה בהסדר כובל, הייתה חקירה נגד איגוד נהגי המוניות... כל אלו מאוד רגישים פוליטית כי מדובר בגורמי לחץ פוליטיים שיש להם הרבה מנופים נגד הרבה שרים. זה גורמים עסקיים ויש להם לעיתים קרובות גורמי לחץ על פוליטיקאים".
על טענת שר הכלכלה ניר ברקת כי אין מספיק הרתעה ונחישות ובדיקות מול המונופולים והקרטלים ולכן הוא סבור שלגיטימי לדרוש כזה דבר בשוק כל כך ריכוזי כאשר האינפלציה מטפסת וטוען שזה בסמכותו: "לדעתי הוא לא מוסמך לזה. ויש לממשלה הרבה סמכויות אחרות שיכולות להילחם ביוקר המחיה וממה שאני רואה כרגע הממשלה רק עושה הפוך. וועדת הכלכלה אישרה תיקון של חוק המזון שהוא מאוד מרחיק לכת כדי לקדם תחרות בשוק המזון והממשלה ריככה את החוק הזה. החוק הזה כלל איסורים פליליים נגד כל מיני דברים שספקים גדולים עושים מול קמעונאים, וועדת הכלכלה אישרה שזה לא יהיה פלילי ואז ההרתעה יורדת וחוק התחרות הגביל חברה כמו שופרסל מלפתוח סניפים באיזורים שהיא ריכוזית מדי ולחסום תחרות, אבל עכשיו איפשרו לשופרסל לפתוח כמה סניפים שהיא רוצה. גם בחקלאות החקלאים מוגנים כמעט לגמרי מפני תחרות ומגבילים ייבוא ומאפשרים להם לעשות קרטלים אחד עם השני. הממשלה הקודמת רצתה להילחם בזה אבל הממשלה הנוכחית ביטלה חלק גדול מהרפורמות של הממשלה הקודמת. מה שעושים ברוב המדינות המתוקנות זה לאפשר ייבוא ולהגביר תחרות אבל כן לסבסד את החקלאים כי זה מאוד חשוב שיהיו חקלאים אבל הממשלה מעבירה הרבה כספים למטרות קואליציוניות שלא נועדו כדי לקדם את המשק או יוקר המחיה אז לא נשאר כסף כדי לשלם לחקלאים ושיהיה אפשר לפתוח את התוצרים החקלאיים לתחרות."
על פנייתה של רשות התחרות לבנקים להסברים באשר לריבית על הפיקדונות: "אם יש בנק שהוא נחשב בעל כוח שוק משמעותי אז יש את האיסור על מחיר מופרז שהוא חלק מהאיסורים בחוק התחרות. אחת הביקורות שלי על רשות התחרות היא שהיא כמעט ולא אכפה את החוק הזה בשנים האחרונות. גם בית המשפט העליון גיבה את תנובה במחאת הקוטג' שכל עוד הצרכנים קונים הם יכולים לדרוש מה שהם רוצים. אם נשליך את זה על הבנקים אז גם אם היינו מוצאים שאחד מהבנקים הוא בעל מונופולים אז זה לא טריוויאלי כי אף אחד מהם לא עוברת את ה-50% מהשוק. אז אנחנו רואים שאין כיום מישהו שרוצה לאכוף את האיסור הזה. אז אני חושב שלצד האיסור הזה של מחיר מופרז, שחשוב לקיים את פסק הדין של העליון דווקא בפרשת קוקה קולה שיותר החמיר, צריך לעשות סדר כדי שגופים כאלה ירתעו. דווקא עם בנקים צריך לעשות איזשהי חקיקה שמגבירה את התחרות שם בנוסף על כל מה שעשו כי אם באמת אנחנו רואים שהבנקים לא מעבירים את שינויי הריבית לטובת הצרכן בפיקדונות אז אנחנו מבינים שבאמת התחרות שם היא מועטה וחייבים לעשות עוד דברים כדי להגביר את התחרות שם".
עריכה: אריק ברח"ד
28/05/2023