"עקב המצב הכלכלי יש ירידה בסל הקניות הממוצע ובמוצרים הנצרכים,אנשים חושבים פעמיים מה להכניס לעגלה"
ממש לפני ההסתערות על רשתות השיווק אומר ד"ר חזי גור מזרחי מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות: "בשני סקרים שונים שערכנו עולה כי מחסני מזון ורמי לוי הן הרשתות הזולות יותר בשכלול הכללי".
האם יש עלייה במחיר סל הקניות לחגים, לעומת השנים האחרונות?
"לצערנו יש עלייה בכל סגמנט שניגע בו.אבל במוצרי הצריכה אנחנו בחנו והעלייה הכללית יורדת על יותר מ-7 אחוזים, אבל אם נבחן בכל סגמנט וסגמנט המדד כרגע של היום הוא פחות נכון לבדוק אותו כי אנחנו עכשיו בשיא התחרות של רשתות השיווק שהם יכולים להוריד מחירים ואנחנו בכל זאת משלמים יותר משנה קודמת".
זה רק תשעה אחוזים, זה נדמה שזה הרבה יותר?
"כמו שהסברתי, אם אנחנו עכשיו נסתכל על סל הירקות הוא התייקר לנו מעל 15 אחוזים, יש הרבה מאוד מוצרים שאנחנו בוחנים אותם שזה מוצרי החג. על מוצרי החג למעשה, רשתות השיווק מקפידות מאוד, כי העיניים של הצרכנים הם שם, על המוצרים שהוא מכיר. דווקא על הדברים שהוא לא מכיר נראה צמיחה גבוהה יותר. יש הרבה מאוד מוצרים שאנחנו בחנו כמו פסטה ברילה לדוגמה, המחיר שלה זינק בכל הרשתות בארבעים אחוזים.
בתקופת החג משק בית ממוצע מוציא 6000 ש"ח בישראל שזה מעל שכר מינימום. משק בית ממוצע של 3.8 נפשות מוציא קרוב ל-6000 שח בתקופת החגים לא על בתי מלון ולא על רהיטים, על מוצרי צריכה של מזון ואירוח. עכשיו גם אלה שלא מארחים מוצאים הרבה. וגם אנשים שלא עושים חג כהלכה וגם אנשים שזה לא החג שלהם מוציאים הרבה יותר בתקופת החגים האלו, גם בפסח וגם בראש השנה."
אנחנו איחרנו כאן לפני שבוע את אחד ממנכל"י רשתות הפארם הגדולות והוא דיבר על סל מוצרים קטן יותר, אנשים קונים פחות, אתם גם מזהים את התופעה הזו?
"אז כן, אם אנחנו משווים מול שנה קודמת, השנה הנתונים של המחירות צמחו ב4.5%. בכמותי אנחנו קונים יותר מעשרה אחוזים פחות. הצרכן היום כבר מודע למחירים. כאשנים מגיעים לרשתות השיווק הם חושבים פעמיים אם להכניס מוצר לסל, הרבה מאוד אנשים היו רגילים לקנות מוצר של 4/5 יחידות במחיר מוזל והיו מעמיסים את העגלה, היום הם חושבים פעמיים ובודקים את המחירים. ובשביל זה אנחנו רואים אומרים אמנם המחירים צמחו והמכירות צמחו בהתאם אבל הכמות ירדה. כלומר השוק עלה בגלל עליית המחירים ולא בגלל שצרכנים קונים יותר".
מי הרשת הכי זולה לקראת ראש השנה?
"עשינו מגוון מחקרי שוק וסלים. בסל הראשון שעשינו הובילה חצי חינם. בסל השני והאחרון שעשינו הובילה רשת רמי לוי, רמי לוי זה הסממן שלו התחרות על המחיר הזול ביותר. כל אחת מהרשתות לוקחת את היתרונות שלה וכולם נלחמים על הסל. ראינו שרמי לוי במקום הראשון, יחננוף במקום השני, אושר עד במקום השלישי וקרפור במקום הרביעי. זאת אומרת שאנחנו כן רואים את כולם בקרב מאוד מאוד צמוד, אבל הפערים מול הסלים היקרים יותר הם פערים משמעותיים של מעל 20 אחוזים".
03/09/2023