השתתפות עצמית
עם ליאור רוזנפלד
facebook gplus twitter whatsupp קוד הטמע באתר אחר
116

"אנחנו בדרך לגרעון שלא היה 40 שנה"

פרופ' אבי בן בסט על הקולות במשרד האוצר הקוראים להעלות מיסים: "לפני שאתם מעלים מיסים תפסיקו לחלק כספים קואלציונים"


בהמשך לקולות במשרד האוצר הקוראים להעלות מיסים שוחח פרופ' אבי בן בסט לשעבר מנכ"ל האוצר עם ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM:

אין דיונים עדיין על תקציב 2025? "זה לא סביר אבל אני מקווה שיתחילו בקרוב על מנת לעשות סדר בעניין ולהסביר לציבור מה התהליך של קביעת התקציב. הרי במשרד האוצר מתחילים להכין את התקציב כבר בתחילת הרבעון השני של השנה. עובדים על כך רבות ומדברים גם עם המשרדים השונים אבל מקובל שבתחילת חודש יולי נערך כבר דיון אצל ראש הממשלה, מציגים לו את התקציב ומקבלים את הסכמתו ואז גם מכנסים את הממשלה כולה כדי לאשר את המרכיב הראשון של התקציב, כלומר בעיקר החלטות על סך ההוצאה, המיסים והגירעון, וגם רמה מאוד ראשונית של משרדי הממשלה - עדיין ל תקציב מפורט. רק לאחר שהדיון הזה יערך האוצר ישב ויכין את הצעת התקציב המפורטת שצירה להיות מוגשת לכנסת ב-1.11 ואז יש לכנסת חודשיים לדון בהם כך שיהיה בתחילת השנה הבאה תקציב. ככל שמאחרים בתהליך ברור שהזמן שיוותר לכנסת לדון בו יהיה קצר יותר ויכול להיות שהדיונים יהיו הרבה פחות יסודיים. חמור עוד יותר יהיה שאם עד סוף דצמבר הממשלה לא מעבירה תקציב בכנסת, יש לה תקופת חסד של 3 חודשים להעביר תקציב עד סוף מרץ ואם גם עד אז היא לא מעבירה תקציב אז הולכים לבחירות. דבר חשוב נוסף, אם הממשלה לא תעביר תקציב עד מרץ של השנה הבאה אז עובדים לפי התקציב של השנה הקודמת ולא לפי תקציב חדש. וזה כמובן מצמצם את האפשרויות של הממשלה לממש את מטרותיה". 

המשיך והעביר ביקורת על משרד האוצר: "ברור לחלוטין שהאוצר היה צריך כבר להתעשת, להכין תקציב ולהחל את הדיונים בממשלה, אבל נראה שהממשלה הזו מתקשה ליישר את הבעיות שיש בקואליציה, את חילוקי הדעות ולכן לא מתקדמים עם הדבר. מה שכן, האוצר כבר יצא בהודעה שיהיה צורך להעלות את המיסים כי הגירעון גדל ברמה מסוכנת. אגב, האוצר מדבר על גירעון של כ-7%, והוא לא מודה בזה כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהיא הגוף המוסמך, אם נמדוד את זה לפי ההגדרות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אנחנו נהיה השנה בערך ב-9% אחוזי גירעון שזה דבר שהוא חמור ביותר. כשהיינו במשבר מאוד גדול עד תכנית הייצוב של 1985 - מאז אין לנו גירעונות כאלה. אז היו שנים שהיה עליה וירידה של כמה אחוזים, ב-2002 גם היה גירעון גדול ואז הממשלה התעשתה והצמצמה אותו אבל מאז אין לנו גירעונות כאלה. לפי החוק הגירעון צריך להיות קטן מ-3% ואם הוא עולה על זה, הממשלה צריכה לנקוט במדיניות שתחזיר אותו מחדש למסלול. אז האוצר בהחלט מודע לכך ובשבוע שעבר הוא הודיע על כך שצריך להעלות מיסים חדשים כדי שנוכל לעמוד ביעד גירעון סביר. אבל למה להעלות מיסים חדשים כאשר אנחנו מגדילים את התקציב בהוצאות שהן לא דחופות? אנחנו בתקופת מלחמה שההוצאה גדולה ממילא, למה היה צריך לתת כספים קואליציוניים בעיקר למתנחלים ולחרדים? מה דחוף בזה עכשיו? מה גם שהחרדים לא מתגייסים, אז הם גם לא מתגייסים ולא משתתפים בנטל וגם הוסיפו תקציבים בכספים הקואליציוניים שהם למעלה מ-8 מליארד שקלים, זה סכום אדיר. לפני שמעלים עוד מיסים בבקשה תורידו את הכספים הקואליציוניים. אין עודפי תקציב, יש גירעון בתקציב, הוא גדול יותר ממה שצריך להיות וממה שרצוי שיהיה, זו בוודאי תקופה שזה אל מה שהיה צריך לעשות".

עוד הסביר על תכנית האוצר: "אם באמת הממשלה לא מקצצת את הכספים הקואליציוניים אז נהיה בגירעון גדול שיצור משבר. באה פקידות האוצר ואומרת שצריך להעלות מיסים. אבל גם פה יש בעיה. אם נסתכל למשל על תכנית האוצר, חלק מהדברים שהם מציעים בהינתן זה שלא מקצצים את ההוצאות, חלק מההוצאות הן סבירות - אז הם באים ואומרים שיש הטבות מס שלא משיגות שום יעד לאומי. זה קטע שבאמת מתחייב לבטל הטבות מס לעובדים, אבל למה רק לעובדים? גם במגזר העסקי יש הטבות כאלה. יש חברות שמשלמות מס גבוה ויש חברות שמשלמות מס נמוך. זה לא הוגן, זה פוגע בתחרות, פוגע בתמיכה וראוי שגם כאן האוצר יביא תכנית שמבטלת הטבות במס שאין להן תועלת כלכלית".

14/07/2024

צילום: יונתן זינדל/פלאש90